Fırsat Sitelerine Tüketici Güveni Azalıyor
Mağduriyetten Kim Sorumlu Tutulacak?
İnternet üzerinden gerçekleşen alışveriş rakamları her geçen gün katlanarak artarken, fırsat siteleri olarak adlandırılan ve “indirim” kelimesi ile tüketiciyi çeken siteler de tüketici için büyük sorun olmaya başladı. İndirim sunarken imzalattıkları sözleşmeler ile sorumluluktan kaçan siteler “Sorumluluk kabul etmiyoruz” derken sitelere güvenerek alışveriş yapan birçok tüketicinin ise başına gelmeyen kalmadı. En kötüsü ise kimse sorumluluk almıyor.
Belirli markaların ürünlerinin günlük yüzde 50’yi aşan indirimler ve promosyonlar ile sunulduğu fırsat sitelerine tüketiciler tarafından çok fazla şikayet gelince Tüketici Şikayetlerini İzleme ve Değerlendirme Derneği (Sikayetvar.com Derneği) bu siteleri inceleme altına aldı. Dernek yetkilileri birçok kişinin bu siteler nedeni ile mağdur olduğunu ve mağduriyet sonrası nereye başvurulacağının açık olarak belirtilmediğini ifade ederek Linkleri görmeye yetkiniz yok.
Kayit olun veya
giris yapin’a gelen şikayetlerden de örnekler verdi.
Hizmet Sonrası Kontrol Şart
Kişisel bakım, yeme-içme hizmetleri, seyahat, konser ve sanat etkinlikleri gibi kültür sanat gibi hizmetleri sunmada aracılık yapan siteler tüketicilere imzalattıkları sözleşmelerde “İndirim kupunu alınan ortağın size ürün veya hizmet karşılığında hizmetin sağlayıcısı olmadığımız için herhangi bir sorumluluk kabul etmiyoruz” diyor. Sitelere güvenerek alışveriş yapan tüketici ise ürün ve hizmet satın alan tüketici sorunu karşısında yetkili bulamayınca ortada kalıyor.
“Grupfoni aracılığı ile satın almış olduğum otel rezervasyonuna istinaden dün otele ailemle gittim. Gördüğüm manzara inanılmazdı otel kapısında bir jandarma arabası ve mağdur bir suru insan çocuklarıyla otel kapısındaydı içerideki resepsiyondaki kişi tarafından yapılan açıklamaya göre otele icra gelmiş ve iflas etmiş. Otelin elektriği bile yoktu jeneratör yardımıyla acıktı Otel 10 gündür bu durumda olduğu halde ne bir otel yetkilisi ne de Grupfoniden bir yetkili bizi arayıp durumu anlattı.Yaşanan rezaletten kesinlikle site sorumludur.iflas eden bir otelin fırsatını koymuşlar ve hiçbir bilgilendirme yapmadılar.”
“Sehirfirsati’ndan aldığım bilet ile Ferrari sürüş testi için rezervasyon yaptırdım. Hava şartlarından dolayı ileriki bir tarihe ertelenmesi gerektiği söylendi. Sonra bir mail geldi ve kampanya tarihlerinin sona erdiğini belirttiler. Ben kampanya tarihleri içerisinde biletimi almıştım. Kampanya tarihinin bitmesi beni ilgilendiren bir konu olmamalı. Bu süre zarfında ne attığım maillere cevap geldi nede telefonlar açıldı. Onlara da güvenim kalmadı.”
“2 kişilik kahvaltı fırsatı aldım. Rezervasyon için aradığımda 2 hafta boyunca yer olmadığını söylediler. 2 hafta sonra da süre dolduğu için fırsatı kullanamadım. Konu için attığım maillere cevap verilmedi. Sitedeki iletişim formunu doldurdum, yine cevap gelmedi. Telefondan aradığımda ise ya bu saatte hizmet vermiyoruz mesajı dinledim, ya da beklememe rağmen kimse çıkmadı telefona. Paramın iadesini istiyorum.”
Cayma Hakkı 3 Aya Çıkartılıyor
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü, internet üzerinden satışları kapsayan mesafeli satışlara ilişkin değişikliğe uğradı. Bu değişiklik tüketicilerin fırsat sitelerinde yaşadığı sorunu aza indireceği düşünülüyor. Bu yönetmeliğe göre; e ticaret sitelerinin yükümlülükleri artarken tüketici lehine düzenlemeler getiriyor. Yeni yönetmelik ile ön bilgiler ile online alışveriş öncesi tüketicilere, satın almak istedikleri ürünün özellikleri, kdv dahil fiyat, kargo fiyatı gibi bilgilerin verilmesi zorunlu hale getiriliyor. Bu bilgilerin tüketiciye verilmemesi durumunda ise eski yönetmelikte yedi gün olarak belirlenen ve herhangi bir gerekçe göstermeksizin, ceza şartı ödemeksizin kullanılan, siparişi iade etme anlamına da gelen, cayma hakkı üç aya kadar çıkarılıyor. Ayrıca ürünün olağan kullanımı da cayma hakkının kullanılmasına engel teşkil etmiyor. Tüm bu düzenlemeler ile tüketiciler offline alışverişlerde bile sahip olmadıkları haklara, internet üzerinden yapmış oldukları alışverişlerde sahip oluyor.
Yeni yönetmelik ile birlikte getirilen bir diğer düzenleme ile ise, e-ticaret siteleri, tüketicilerin bilgilendirilmesine ve cayma hakkını kullanabilmesine ilişkin bir sistem kurmak ve yazılı, sesli veya elektronik ortamda bu bilgileri üç yıl boyunca saklamak zorundalar.
ŞikayetVar Haber