Sanırım, sosyal güvenceleri var yaşlılık maaşına başvuramıyorlar ama hasta bezi ücretini sgk karşılıyor en azından bu konuda onlara yardım edebilirsiniz.
Hasta ve özürlü yakınlarına devletin yapmış olduğu bu uygulamadan biçok kişinin haberdar olmadığını düşünüyorum. bu konu da yardımcı olmak isterim.
SGK kurumu aylık (30 gün ) 120 adet e kadar hasta altı bezini karşılamaktadır. bunun için öncelikle yapmanız gereken özel veya devlet hastanesinden 'MESANE ve REKTUM KONTROLÜ YOKTUR' ve 'HASTA ALTI BEZİ KULLANMASI' belirtir bir sağlık raporu alıyosunuz. Raporunuzda ayrıca günlük kullanım adet'i de belirtilmelidir.(4X1 gibi yanı gunde 4 adet şeklinde)
Sağlık raporunuzu aldıktan sonra sağlık ocağı veya hastanede reçete yazdırılcak.Reçetede de hasta altı bezinin kullanım adedi belirtilmelidir. Reçetenizi aldıktan sonra 3 (Üç) gün içerisinde ürünü alıp fatura kestirmeniz gerekmektedir.
Aşağıda belirtilen evraklar ile birlikte SGK ya başvuruyosunuz
1-Sağlık raporu
İlk defa evrak teslimatı yapanlardan 'ASLI GİBİDİR' onaylı daha sonraki başvurularda sadece raporun fotokopisi yeterlidir
2-Reçete
3-Fatura
4-Hastanın kimlik Fotokopisi
AYRICA BÖYLE BİR HİZMET VAR belki işinizi görür.
1) Evde Bakım Parası Nedir?
Bilindiği üzere toplumda engelli insanların bakım ve hizmetlerini üstlenmek oldukça zordur. Bu husus göz önünde bulundurularak, engelli insanlarımızın hayatlarının idamesini evde yürütecek kişilere Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından aylık net asgari ücret miktarında verilen tutara evde bakım parası denilmektedir. Evde bakım parası engelli insanın kendisine değil, bakımını üstlenen akrabası, vasisi ya da komşusu gibi üçüncü kişilere ödenen bir meblağdır.
2) Evde Bakım Parası Almanın Şartları Nelerdir?
Engelli bir kişinin evde bakım parası karşılığı evde bakım hizmetini alabilmesi için üç şart gereklidir. Bunlardan birincisi; özürlünün ailesindeki kişi başına düşen gelir miktarı asgari ücretin 2/3’ünden az olmalıdır. Günümüz itibariyle bu rakam 348 TL’ye tekabül etmektedir. Yani özürlünün ailesinin gelirleri toplanıp ailedeki kişi sayısına bölündüğünde çıkan rakamın 348 TL’den az olması gerekmektedir. Gelir tespitinde ailedeki gider unsurları dikkate alınmamaktadır. İkincisi; Engellinin heyet raporu veren hastanelerden alacağı kurul raporunun ağır engelli kısmında mutlaka “Evet” yazan bir ibare bulunmalıdır. Üçüncüsü ise, engelli kişinin başkasının yardımı olmadan hayatını devam ettiremeyecek şekilde bakıma muhtaç olması, yani tuvaletini, yemesini, içmesini giyinmesini başka birisi olmadan yapamaması, başkası olmadan dışarı çıkamaması ve dolaşamaması gerekmektedir. Engelli kişinin sosyal güvencesinin olup olmaması önemli değildir.
3) Evde Bakım Parasını Kimler Alabilir?
Yukarıdaki şartları taşıyan engelli bir kişinin bakım hizmetini üstlenen eş, çocuk, anne, baba, teyze, amca, komşu ya da buna benzer bakım hizmetini üstlenen diğer kişiler engelli kişinin bakımını yürüttükleri sürece aylık net asgari ücret tutarında (günümüz itibariyle 521,89 TL) evde bakım parası alabileceklerdir.
4) Evde Bakım Parası Almak İçin Nereye Hangi Belgelerle Başvurmak Gerekir?
Evde bakım parası alabilmek için engelli kişinin ikametgahının bulunduğu yerdeki Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’ne, Sosyal Hizmetler İlçe Müdürlüklerine, Kaymakamlıklara ve Muhtarlıklara başvurulması gerekmektedir. Başvuru sırasında istenilen belgeler ise, sağlık kurulu raporu, vukuatlı nüfus kayıt örneği, ikametgâh belgesi (bakılacak ve bakan kişi için), bakılacak kişi için 2 resim, SGK’dan alınacak gelir beyanı bilgileri, eşler boşanmış ise boşanma belgesi, bakımı yapacak kişinin dilekçesi, tapudan alınacak eşler adına ev kayıt bilgileridir.
5) Evde Bakım Parası Ne Zaman Başlar Ne Zaman Kesilir?
Bakım hizmetleri değerlendirme heyeti engelli kişinin bakım hizmeti almaya muhtaç olup olmadığının tespiti amacıyla engelli kişinin ikametgahına içinde bulunulan ayın 1 ila 15’arasında gitmişse, evde bakım parası almanın başlangıç tarihi içinde bulunulan ayın başı olmaktadır. Bakım hizmetleri değerlendirme heyetinin engelli kişinin ikametgahına gidişi, içinde bulunulan ayın 16’sı ve sonrası ise evde bakım parasının başlangıcı gelecek ayın başı olmaktadır.
Evde bakım parası, özürlünün ölmesi, gelir durumunun yükselmesi ve özürlünün evlenmesi halinde kesilmektedir. Ancak, evlenen özürlü sonradan yeniden başvurursa şartları değerlendirilerek evde bakım parası verilebilmektedir. Özürlünün ölmesi veya durumunda değişiklik olması halinde bakımı üstlenen kişi tarafından 15 gün içinde Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’ne bildirilmek zorunluluğu vardır.
6) Evde Bakım Parasıyla İlgili Diğer Önemli Bilgiler:
Özürlü kişinin 2022 sayılı kanun kapsamında aylık alması, emekli olması, dul veya yetim aylığı alması gibi durumlar, para karşılığı evde bakım hizmeti almasına engel olmaz. Yeter ki, özürlünün ailesindeki kişi başına düşen gelir miktarı günümüz itibariyle 348 TL’den az olsun. Bakım hizmetleri değerlendirme heyeti tarafından engelli kişinin evde bakım hizmet almayı hak etmediği işlemine karşı ikinci kere Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’ne başvurulur ve başka bir heyet tarafından yeniden durumun değerlendirilmesi talep edilebilir. İkinci başvurudan da olumlu bir sonuç çıkmadığı takdirde, idarenin işlemine karşı idare mahkemelerine dava açılabilir. Bakıma muhtaç özürlünün akrabasının veya akrabası yok ise vasisinin aynı adreste ikamet etmesi şarttır. Ancak bakıma muhtaç özürlüye bakacak kişinin bulunamaması halinde, bakım hizmetleri değerlendirme heyetinin de olumlu görüşünün alınması şartıyla bakım hizmeti her gün rahatlıkla gelinip gidilebilecek yakınlıktaki farklı adresteki akraba tarafından da verilebilir.
AYRICA
65 yaş aylığı nasıl alınır?
Yaşlılıkta birlikte çalışma gücü azalmaktadır. Çalışma gücünün azalmasına bağlı olarak da gelir elde ederek yaşamı sürdürmek zorlaşmaktadır. Bu nedenle sosyal güvenlik uygulamasında “Yaşlılık” bir risk olarak kabul edilmekte ve gerekli şartların yerine getirilmesi halinde emeklilik aylığı bağlanmaktadır.
Kayıt dışı çalışanların ise yaşlanmaları halinde emekli olmaları mümkün bulunmamaktadır. Hele ki belli bir birikimlerinin de bulunmaması durumunda yaşamlarını idame ettirmeleri tamamen güçleşmektedir. Bu durumdaki vatandaşların yaşlanmaları halinde düşecekleri zor durumu hali göz önünde bulundurularak herhangi bir karşılık beklenmeden belirli şartlarda aylık bağlanmaktadır. Bu aylığa halk arasında 65 aylığı denmektedir.
65 yaş aylığı kimlere verilmektedir?
65 aylığı; 65 yaşını doldurmuş, kendisine kanunen bakmakla mükellef kimsesi bulunmayan, sosyal güvenlik kuruluşlarının herhangi birisinden her ne ad altında olursa olsun bir gelir veya aylık hakkından yararlanmayan, nafaka bağlanmamış veya bağlanması mümkün olmayan, mahkeme kararıyla veya doğrudan doğruya kanunla bağlanmış herhangi bir devamlı gelire sahip bulunmayan ve muhtaçlığını İl veya İlçe İdare Heyetlerinden alacakları belgelerle kanıtlayan Türk Vatandaşlarına hayatta bulundukları sürece verilmektedir.
65 yaşın bitiminin tespitinde, ilgililerin nüfus kütük kayıtlarındaki doğum tarihleri esas alınmaktadır. Doğum tarihlerinde yapılacak düzeltmeler ile 65 yaş kanunun yayımlandığı (1976) tarihten geriye doğru bir yıl içinde yapılmış düzeltmeler nazara alınmamaktadır.
Aylık için müracaat ve istenen belgeler
AYLIK için başvuruda bulunacak olan yaşlının İkametgâhının bağlı bulunduğu yerdeki Defterdarlık veya Malmüdürlüklerine T.C kimlik numarasının bulunduğu kimlik belgesi ile birlikte müracaat edilmesi gerekmektedir.
İstenilen Belgeler;
1) Başvuru Formu (Bu formda yer alan; aylık istek dilekçesi ile mal bildirim belgesi aylık talebinde bulunan tarafından doldurulup, imzalanacaktır.)
2) Muhtaçlık belgesi, (ikametgâh ilmühaberi ve vukuatlı nüfus kayıt örneği ise yetkililerce doldurularak imzalanacak ve mühürlenecektir.) ile
3) Aylık talebinin vasi tarafından yapılması hallerinde mahkemeden alınmış vasilik kararı gerekmektedir.
t Aylığın miktarı ve ödenmesi
65 aylığı; 300 gösterge rakamının her yıl bütçe kanunu ile tespit edilecek katsayı ile çarpımından bulunacak tutarda aylık bağlanmaktadır. Bu aylıklar, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından belirlenecek ödeme gün ve dönemlerinde peşin olarak ödenmektedir. Aylığa hak kazanma başlangıç tarihi ile ilk aylık ödemesinin yapıldığı ödeme döneminin ilişkin olduğu aya kadar olan haklar için defaten ödeme yapılmaktadır.
Peşin verilen gelir ve aylıklar durum değişikliği veya ölüm halinde geri alınmamaktadır. Ancak, aylık bağlama ile ilgili geçim şartının kalkması halinde, aylıklar bu şartın kalktığı tarihi takip eden dönem başından itibaren kesilmektedir.